Tạp chí đã xuất bản
2004
ISSN
ISSN 2615-9813
ISSN (số cũ) 1859-3682

SỐ 212 | Tháng 11/2023

Quản trị trong các tổ chức tài chính: Các yếu tố chính và ngăn ngừa thất bại

Ashish Srivastava

Tóm tắt:

Mục đích - Không cần phải nhấn mạnh quá mức đến nhu cầu về các tiêu chuẩn quản trị trong các tổ chức tài chính. Tuy nhiên, các trường hợp thất bại trong quản trị là một hiện tượng toàn cầu tái diễn. Bài viết này xem xét các yếu tố chính của quản trị trong các tổ chức tài chính, đánh giá lý do thất bại và đề xuất các cách để tăng cường quản trị và ngăn chặn những thất bại đó.
Thiết kế/phương pháp/cách tiếp cận - Tác giả đi theo thiết kế mô tả và cách tiếp cận hành vi để hiểu các vấn đề quản trị trong các tổ chức tài chính.
Những phát hiện - Tác giả xác định các yếu tố chính của quản trị và các lý do tiềm ẩn dẫn đến thất bại, đồng thời nhấn mạnh rằng cơ cấu hội đồng quản trị, việc thúc đẩy áp dụng các thông lệ tốt nhất và hướng dẫn quản lý là cần thiết nhưng chưa đủ để đảm bảo các tiêu chuẩn quản trị an toàn. Tác giả nhấn mạnh sự cần thiết phải công nhận các yếu tố hành vi và tập trung vào việc giám sát liên tục và báo động đỏ về hành vi của các bên liên quan chính ở tuyến phòng thủ thứ ba và thứ tư. Một chính sách tố giác hiệu quả, sự tập trung rõ ràng vào văn hóa tổ chức và sự ràng buộc của các cá nhân đối với hệ thống có thể cải thiện tính bền vững của các tiêu chuẩn quản trị trong các tổ chức tài chính.
Tính nguyên bản/giá trị - Theo hiểu biết và niềm tin tốt nhất của tác giả, những quan sát và đề xuất được đưa ra trong bài viết là nguyên bản. Bài viết đóng góp bằng cách đưa ra một quan điểm đa sắc thái để tăng cường quản trị trong các tổ chức tài chính.

 

Tài liệu tham khảo:

  1. Core, J.E., Guay, W.R. and Rusticus, T. (2006), “Does weak governance cause weak stock returns? An examination of firm operating performance and investors’ expectations”, Journal of Finance, Vol. 61 No. 2, pp. 655-687, doi: 10.1111/j.1540-6261.2006.00851.x.
  2. Douglas, C., Johan, S. and Peter, R. (2018), “Developments in financial institutions, governance, agency costs, and misconduct”, Journal of International Financial Markets, Institutions and Money, Vol. 54, pp. 1-14, ISSN: 1042-4431, doi: 10.1016/j.intfin.2017.06.004.
  3. Kaawaase, T.K., Nairuba, C., Akankunda, B. and Bananuka, J. (2021), “Corporate governance, internal audit quality and financial reporting quality of financial institutions”, Asian Journal of Accounting Research, Vol. 6 No. 3, pp. 348-366, doi: 10.1108/AJAR-11-2020-0117.
  4. Larcker, D.F. and Tayan, B. (2016), “Governance aches and pains: is bad governance chronic?”, Rock Center for Corporate Governance at Stanford University Closer Look Series: Topics, Issues and Controversies in Corporate Governance No. CGRP-54, Stanford University Graduate School of Business Research Paper No. 16-19, available at SSRN: https://ssrn.com/abstract=2765003
  5. Tayan, B. (2019), “The wells Fargo cross-selling scandal”, Rock Center for Corporate Governance at Stanford University Closer Look Series: Topics, Issues and Controversies in Corporate Governance No. CGRP-62 Version 2, Stanford University Graduate School of Business Research Paper No. 17-1, available at SSRN: https://ssrn.com/abstract=2879102

Đọc thêm

  1. Larcker, D. and Tayan, B. (2011a), Corporate Governance Matters: A Closer Look at Organizational Choices and Their Consequences, FT Press, New York, NY.
  2. Larcker, D. and Tayan, B. (2011b), “Seven myths of corporate governance, stanford closer look series”, available at: http:/www.gsb.stanford.edu/cgri-research.
  3. Larcker, D., Eric, C. and Wang, C. (2013), “Boardroom centrality and firm performance”, Journal of Accounting and Economics, Vol. 55 No. 2-3, pp. 225-250, doi: 10.1016/j.jacceco.2013.01.006.


Governance in Financial Institutions: Key Elements and Preventing the Failures

Abstract:

Purpose - The need for robust governance standards in financial institutions requires no overemphasis. However, instances of governance failures have been a recurring global phenomenon. This paper examines the key elements of governance in financial institutions, evaluates reasons for failures and suggests ways to strengthen governance and prevent such failures.
Design/methodology/approach - The author follows a descriptive design and a behavioural approach to understand the governance issues in financial institutions.
Findings - The author identifies key elements of governance, and the potential reasons for failures and highlights that the structure of boards, thrust on the adoption of best practices and regulatory guidelines are necessary but not sufficient to ensure failsafe governance standards. The author emphasises the need for recognition of behavioural factors and a focus on continuous monitoring and red flagging of the conduct of key stakeholders by the third and fourth lines of defence. An effective whistle-blower policy, a clear focus on organisational culture and the subjugation of individuals to the systems can improve the robustness of the governance standards in financial institutions.
Originality/value - To the best of the author's knowledge and belief, the observations and suggestions made in the paper are original. The paper contributes by offering a nuanced perspective for strengthening governance in financial institutions.