Tạp chí đã xuất bản
2004
ISSN
ISSN 2615-9813
ISSN (số cũ) 1859-3682

SỐ 184 | THÁNG 7/2021

Nợ công và tăng trưởng kinh tế: bằng chứng đương đại từ một nền kinh tế đang phát triển

Sam Kris Hilton

Tóm tắt:

Mục đích – Xét đến sự gia tăng liên tục của nợ công của các nước đang phát triển (đặc biệt là Ghana) với tốc độ tăng trưởng kinh tế không ổn định trong nhiều thập kỷ qua và tình trạng vay nợ gần đây do tác động của COVID 19, bài viết này nhằm mục đích kiểm tra mối quan hệ nhân quả giữa các khoản nợ công và tăng trưởng kinh tế theo thời gian. 

Thiết kế/phương pháp/cách tiếp cận – Bài viết sử dụng mô hình nhân quả Granger dựa trên độ trễ phân tán tự hồi quy đa biến (ARDL) để kiểm định mối quan hệ nhân quả giữa nợ công và tăng trưởng kinh tế [tổng sản phẩm quốc nội (GDP)]. Dữ liệu chuỗi thời gian hàng năm kéo dài từ năm 1978–2018 được lấy từ cơ sở dữ liệu Chỉ số Phát triển của Ngân hàng Thế giới và Cơ sở dữ liệu của Vụ Tài chính IMF và WEO. 

Kết quả – Kết quả cho thấy nợ công không có mối quan hệ nhân quả với GDP trong ngắn hạn nhưng có quan hệ nhân quả Granger một chiều từ nợ công đến GDP trong dài hạn. Một lần nữa, chi tiêu đầu tư có mối quan hệ nhân quả hai chiều tiêu cực với GDP trong ngắn hạn nhưng chúng có mối quan hệ nhân quả hai chiều tích cực trong dài hạn. Ngược lại, không tồn tại mối quan hệ nhân quả ngắn hạn giữa chi tiêu tiêu dùng của chính phủ và GDP nhưng có quan hệ nhân quả Granger dài hạn chạy từ chi tiêu tiêu dùng của chính phủ đến GDP. Cuối cùng, nợ công có tác động tích cực đến tỷ lệ lạm phát trong ngắn hạn. 

Ý nghĩa thực tiễn – Các phát hiện cho thấy (các) chính phủ phải đảm bảo kỷ luật tài khóa cao để làm tiền đề cho việc sử dụng hiệu quả các khoản vay gần đây, nghĩa là các khoản vay nên được sử dụng cho các dự án được ưu tiên cao (tốt nhất là chi tiêu đầu tư) được đánh giá tốt và tự duy trì để đóng góp tích cực vào GDP. 

Tính mới/giá trị – Bài báo này cung cấp những phát hiện đương đại để bổ sung thêm các tài liệu hiện có về nợ công và tăng trưởng kinh tế bằng cách sử dụng các biến số và mô hình thực nghiệm, mà các nghiên cứu trước đây không thể đề cập đầy đủ trong quan điểm của một nước đang phát triển và khẳng định rằng nợ công chỉ đóng góp vào GDP trong dài hạn. 

Tài liệu tham khảo:

  1. Abbas, A.S.M. and Christensen, J.E. (2007), “The role of domestic debt markets in economic growth: an empirical investigation for low-income countries and emerging markets”, IMF Working Papers IMF, 07/127, International Monetary Fund, Washington, DC.
  2. Adom, P. (2016), “The DDT effect: the case of economic growth, public debt and democracy relationship”, Munich Personal RePEc Archive, Vol. 75022, pp. 1 -35.
  3. Afzal, M. (2012), “Ricardian equivalence hypothesis: evidence from Pakistan”, Journal of Business Management and Economics, Vol. 3 No. 6, pp. 258-265.
  4. Ahlborn, M. and Schweickert, R. (2016), “Public debt and economic growth – economic systems matter”, (Center for European, Governance and Economic Development Research Discussion Papers 281), University of Goettingen, Göttingen.
  5. Ahmed, Q., Butt, M., Sabihuddin, M. and Shaista, A. (2000), “Economic growth, export and external debt causality: the case of Asian countries”, The Pakistan Development Review, Vol. 39 No. 4II, pp. 591-608.
  6. Aizenmana, J., Pinto, B. and Radziwill, A. (2007), “Sources for financing domestic capital – is foreign saving a viable option for developing countries?”, Journal of International Money and Finance, Vol. 26 No. 5, pp. 682-702.
  7. Amoateng, K. and Amoako-Adu, B. (1996), “Economic growth, export and external debt causality: the case of African countries”, Applied Economics, Vol. 28 No. 1, pp. 21-27.
  8. Amponsah, K.T. (2015), “Ghana’s public debt and financial development”, . , Vol. 16, pp. 25-54.
  9. Anning, L., Ofori, C. and Affum, E. (2016), “The impact of government on the economic growth of Ghana: a time-series analysis from 1990–2015”, International Journal of Innovation and Economic Development, Vol. 2 No. 5, pp. 31-39.
  10. Barro, R. (1979), “On the determination of public debt”, Journal of Political Economy, Vol. 87 No. 5, Part 1, pp. 240-271.
  11. Barro, R.J. (1990), “Government spending in a simple model of endogenous growth”, Journal of Political Economics, Vol. 98 Nos 5/2, pp. 103-125.
  12. BoG (2020), January 2020 Bank of Ghana’s summary of financial and economic data: Monetary Policy Committee Report, Author, Accra.
  13. Broner, F., Aitor, E., Alberto, M. and Jaume, V. (2014), “Sovereign debt markets in turbulent times: creditor discrimination and crowding-out effects”, Journal of Monetary Economics, Vol. 61, pp. 114-142.
  14. Castro, G., Félix, R.M., Júlio, P. and Maria, J.R. (2015), “Unpleasant debt dynamics: can fiscal consolidation raise debt ratios?”, Journal of Macroeconomics, Vol. 44, pp. 276-294.
  15. Cochrane, J.H. (2011), “Understanding policy in the great recession: some unpleasant fiscal arithmetic”, European Economic Review, Vol. 55 No. 1, pp. 2-30.
  16. Diamond, P. (1965), “National debt in a neoclassical growth model”, American Economic Review, Vol. 55 No. 5, pp. 1126-1150.
  17. Dickey, D.A. and Fuller, W.A. (1981), “Likelihood ratio statistics for autoregressive time series with unit root”, Econometrica, Vol. 49, pp. 1057-1072.
  18. Domar, E.D. (1944), “The burden of the debt and the national income”, American Economic Review, Vol. 34, pp. 798-827.
  19. Donayre, L. and Taivan, A. (2017), “Causality between public debt and real growth in the OECD: a country-by country analysis”, Economic Papers: A Journal of Applied Economics and Policy, Vol. 36 No. 2, pp. 156-170.
  20. Driessen, G.A. and Gravelle, J.G. (2019), “Deficit financing, the debt, and “modern monetary theory”, Congressional Research Service, pp. 1-23.
  21. Eberhardt, M. and Presbitero, A.F. (2015), “Public debt and growth: heterogeneity and non- linearity”, Journal of International Economics, Vol. 97 No. 1, pp. 45-58.
  22. Egbetunde, T. (2012), “Public debt and economic growth in Nigeria: evidence from granger causality”, American Journal of Economics, Vol. 2 No. 6, pp. 101-106.
  23. Elmendorf, D.W. and Mankiw, G.N. (1999), “Government debt”, in Taylor, J.B. and Woodford, M. (Eds), Handbook of Macroeconomics, Harvard University.
  24. Ewaida, H.Y.M. (2017), “The impact of sovereign debt on growth: an empirical study on GIIPS versus JUUSD countries”, European Research Studies Journal, Vol. 20 No. 2A, pp. 607-633.
  25. Ferreira, C. (2009), “Public debt and economic growth: a granger causality panel data approach”, Instituto Superior De Economia E GestãoWorking Paper. No. 24/2009, School of Economics and Management, Department of Economics, Lisbon.
  26. Ghana Health Service (2020), COVID-19 update, available at: www.ghanahealthservice.org/covid19/(accessed 23 May 2020).
  27. Gomez-Puig, M. and Sosvilla-Rivero, S. (2018), “Public debt and economic growth: further evidence for the euro area”, Acta Oeconomica, Vol. 68 No. 2, pp. 209-229.
  28. Gomez-Puig, M. and Sosvilla-Rivero, S. (2015), “The causal relationship between public debt and economic growth in EMU countries”, Journal of Policy Modeling, Vol. 37 No. 6, pp. 974-989.
  29. Granger, C.W.J. and Newfold, P. (1974), “Spurious regressions in econometrics”, Journal of Econometrics, Vol. 2 No. 2, pp. 111-120.
  30. Huang, Y., Panizza, U. and Varghese, R. (2018), “Does public debt crowd out corporate investment? International evidence”, (IHEID Working Papers 08-2018), Economics Section, The Graduate Institute of International Studies.
  31. IMF (1984), International Financial Statistics Yearbook, Author, Washington, DC.
  32. IMF (2015), Regional Economic Outlook: Sub-Sahara Africa, Author, Washington, DC.
  33. IMF (2020), International Debt Statistics Database, Author, Washington, DC.
  34. Jalles, J.T. (2011), “The impact of democracy and corruption on the debt-growth relationship in developing countries”, Journal of Economic Development, Vol. 36 No. 4, pp. 41-72.
  35. Kobayashi, K. (2015), “Public debt overhang and economic growth, policy research institute, ministry of finance”, Japan. Public Policy Review, Vol. 11 No. 2, pp. 247-276.
  36. Kobayashi, K. and Shirai, D. (2017), “Debt-ridden borrowers and economic slowdown”, (CIGSWorking Paper 17-002E), The Canon Institute for Global Studies.
  37. Kourtellos, A., Stengos, T. and Tan, C.M. (2013), “The effect of public debt on growth in multiple regimes”, Journal of Macroeconomics, Vol. 38 No. 8, pp. 35-43.
  38. Krugman, P. (1988), “Financing vs. forgiving a debt overhang”, Journal of Development Economics, Vol. 29 No. 3, pp. 253-268.
  39. Krumm, L.K. (1985), “The external debt of Sub-Saharan africa: origins, magnitude, and implications for action”, Working Paper, 741, World Bank, Washington, DC.
  40. Kumar, M. and Woo, J. (2010), “Public debt and growth”, IMF Working Paper 10/174.
  41. Lamont, O. (1995), “Corporate-debt overhang and macroeconomic expectations”, American Economic Review, Vol. 85 No. 5, pp. 1106-1117.
  42. Lutkepohl, H. (1982), “Non-causality due to omitted variables”, Journal of Econometrics, Vol. 19, pp. 367-378.
  43. Maghyereh, A.I. (2003), “External debt and economic growth in Jordan: the threshold effect”, International Economics, Vol. 56 No. 3, pp. 337-355.
  44. Mankiw, N.G. (2000), “The savers-spenders theory of fiscal policy”, American Economic Review Papers Review, Vol. 90 No. 2, pp. 120-125.
  45. Marquez, N. (2000), “Debt sustainability in the ECCB area”, Social and Economic Studies, Vol. 49 Nos 2/3, pp. 77-108.
  46. Matuka, A. and Asafo, S.S. (2018), “External debt and economic growth in Ghana: a co-integration and a vector error correction analysis”, Munich Personal RePEc Archive, Paper No. 90463.
  47. Modigliani, F. (1961), “Long-run implications of alternative fiscal policies and the burden of the national debt”, The Economic Journal, Vol. 71 No. 284, pp. 730-755.
  48. Mosler, W. (1993), Soft Currency Economics II: The Origin of Modern Monetary Theory (MMT – Modern Monetary Theory).
  49. Ncanywa, T. and Masoga, M.M. (2018), “Can public debt stimulate public investment and economic growth in South Africa?”, Cogent Economics and Finance, Vol. 6, pp. 1-13.
  50. Nwannebuike, U.S., Ike, U.J. and Onuka, O.I. (2016), “External debt and economic growth: the Nigeria experience”, European Journal of Accounting Auditing and Finance Research, Vol. 4 No. 2, pp. 33-48.
  51. Ogunmuyiwa, M.S. (2010), “Does external debt promote economic growth in Nigeria?”, Current Research Journal of Economic Theory, Vol. 3 No. 1, pp. 29-35.
  52. Onogbosele, D.O. and Ben, M.D. (2016), “The impact of domestic debt on economic growth of Nigeria”, Asian Research Journal of Arts and Social Sciences, Vol. 1 No. 3, pp. 1-13.
  53. Owusu-Nantwi, V. and Erickson, C. (2016), “Public debt and economic growth in Ghana”, African Development Review, Vol. 28 No. 1, pp. 116-126.
  54. Panizza, U. and Presbitero, A.F. (2014), “Public debt and economic growth: is there a causal effect?”, Journal of Macroeconomics, Vol. 41, pp. 21-41.
  55. Pesaran, M.H., Shin, Y. and Smith, R. (2001), “Bound testing approaches to the analysis of level relationship”, Journal of Applied Econometrics, Vol. 16 No. 3, pp. 289-326.
  56. Phillips, P.C.B. (1986), “Understanding spurious regressions in econometrics”, Journal of Econometrics, Vol. 33 No. 3, pp. 311-340.
  57. Reinhart, C.M., Reinhart, V.R. and Rogoff, K.S. (2012), “Public debt overhangs: advanced- economy episodes since 1800”, Journal of Economic Perspectives, Vol. 26 No. 3, pp. 69-86.
  58. Reinhart, C.M. and Rogoff, K.S. (2010), “Growth in a time of debt”, NBER Working Paper No. 15639.
  59. Ricardo, D. (1951), “On the principles of political economy and taxation”, in Sraffa, P. (Ed.), The Works and Correspondence of David Ricardo, Vol. 1, Cambridge University Press, Cambridge, with the collaboration of M. Dobb.
  60. Saint-Paul, G. (1992), “Fiscal policy in an endogenous growth model”, The Quarterly Journal of Economics, Vol. 107 No. 4, pp. 1243-1259.
  61. Saungweme, T. and Odhiambo, N.M. (2019), “Government debt, government debt service and economic growth nexus in Zambia: a multivariate analysis”, Cogent Economics and Finance, Vol. 7 No. 1, pp. 1-17.
  62. Stambuli, P.K. (1998), “Causes and consequences of the 1982 world debt crisis, Predoctoral Research Paper Department of Economics University of Surrey Guildford, pp. 1-35.
  63. Wagner, A. (1911), The State in Economic Perspective, 3rd ed., Hinsicht.
  64. World Bank (2004), Ghana-Enhanced Heavily Indebted Poor Countries (HIPC) Debt Initiative (English), World Bank, Washington, DC.
  65. World Bank (2020), “World bank databank”, World Development Indicators. [Online], available at: www.data.worldbank.org (accessed 07 February 2020).
  66. Wray, R.L. (2015), Modern Monetary Theory: A Primer on Macroeconomics for Sovereign Monetary Systems, 2nd ed., Palgrave Macmillan, New York, NY.
  67. Wray, R.L. (1998), Understanding Modern Money: The Key to Full Employment and Price Stability, Edward Elgar, Northampton, Mass.


Public debt and economic growth: contemporary evidence from a developing economy

Abstract:

Purpose
Considering the continuous rise in the public debt stock of developing countries (particularly Ghana) with the unstable economic growth rate for the past decades and the recent borrowing because of the impact of COVID 19, this paper aims to examine the causal relationships between public debt and economic growth over time.

Design/methodology/approach
The paper uses a dynamic multivariate autoregressive-distributed lag (ARDL)-based Granger-causality model to test the causal relationships between public debt and economic growth [gross domestic product (GDP)]. Annual time-series data that spanned 1978–2018 were sourced from the World Bank Development Indicator database and the IMF fiscal Affairs Department Database and WEO.

Findings
The results reveal that public debt has no causal relationship with GDP in the short-run but there is unidirectional Granger causality running from public debt to GDP in the long run. Again, investment spending has a negative bi-directional causal relationship with GDP in the short-run but they have a positive bi-directional causal relationship in the long run. Conversely, no short-run causal relationship exists between government consumption expenditure and GDP but long-run Granger causality runs from government consumption expenditure to GDP. Finally, public debt has a positive impact on the inflation rate in the short run.

Practical implications
The findings imply that government(s) must ensure high fiscal discipline to serve as a precursor for the effective and efficient use of recent borrowing, that is, the loans should be used for highly prioritized projects (preferably investment spending) that are well evaluated and self-sustained to add positively to the GDP.

Originality/value
This paper provides contemporary findings to augment extant literature on public debt and economic growth by using variables and empirical models, which prior studies could not sufficiently cover in a developing country perspective and affirms that public debt contributes to GDP only in the long run.

DOI: https://doi.org/10.63065/ajeb.vn

Liên hệ
  • Cơ quan chủ quản: Trường Đại học Ngân hàng Thành phố Hồ Chí Minh

    Cơ quan xuất bản: Tạp chí Kinh tế và Ngân hàng châu Á

  • Địa chỉ Tòa soạn: 36 Tôn Thất Đạm, Phường Nguyễn Thái Bình, Quận 1, TP.HCM, Việt Nam
  • Điện thoại: 028.38210238|Email: ajeb.vn@hub.edu.vn
  • Giấy phép trang thông tin điện tử: Số 201/GP-TTĐT do Cục Phát thanh, Truyền hình và Thông tin điện tử cấp ngày 11/11/2016
  • Giấy phép Hoạt động Tạp chí in: 388/GP-BTTTT ngày 02/11/2018 in tại Công ty TNHH Một Thành viên In Kinh tế
  • Tổng Biên tập: ..........................................................
Thể lệ tạp chí
Thống kê
  • 1.380 lượt truy cập
  • 14 trực tuyến
  • 206 Tạp chí đã được phát hành
  • 818 Bài viết được phát hành