Tạp chí đã xuất bản
2004
ISSN
ISSN 2615-9813
ISSN (số cũ) 1859-3682

Số 223 | Tháng 10/2024

Ảnh hưởng của tâm lý đám đông đến hành vi mua hàng trực tuyến của người tiêu dùng

Hoàng Đinh Thảo Vy*

Tóm tắt:

Với sự phát triển bùng nổ của mạng xã hội và thương mại điện tử, hiện tượng tâm lý đám đông (TLĐĐ) đã có tác động đáng kể đến hành vi mua sắm trực tuyến của người tiêu dùng. Do vậy, nghiên cứu này được thực hiện nhằm xác định mức độ tác động của các yếu tố ảnh hưởng đến hành vi mua trực tuyến của người tiêu dùng tại Việt Nam bao gồm thái độ và TLĐĐ, cùng với vai trò điều tiết của đánh giá khách hàng khác với mối quan hệ giữa thái độ và TLĐĐ. Dựa trên 248 phiếu trả lời hợp lệ, kết quả phân tích PLS-SEM cho thấy TLĐĐ tác động mạnh mẽ đến hành vi mua trực tuyến của người tiêu dùng. Đặc biệt là có sự điều tiết đánh giá của khách hàng khác trong mối quan hệ giữa thái độ và TLĐĐ. Từ kết quả nghiên cứu, tác giả đề xuất các hàm ý nhằm giúp các nhà quản trị có thể tham khảo để thúc đẩy hành vi mua trực tuyến của người tiêu dùng tại TP.HCM.

 

Tài liệu tham khảo:

  1. Ahmad, M. U., & Mahmood, A. (2020). An empirical study on herd mentality in Indian investors. JIMS8M: The Journal of Indian Management & Strategy, 25(3), 58-61. doi:https://doi.org/10.5958/0973-9343.2020.00025.3
  2. Bộ Công Thương Việt Nam (2024). "Bùng nổ" thương mại điện tử và cuộc chiến chống hàng giả, hàng nhái, bảo vệ quyền lợi người tiêu dùng. Truy cập tại https://moit.gov.vn/quan-ly-thi-truong/-bung-no-thuong-mai-dien-tu-va-cuoc-chien-chong-hang-gia-hang-nhai-bao-ve-quyen-loi-nguoi-tieu-dung.html
  3. Camacho, L. J., Ramírez-Correa, P. E., & Salazar-Concha, C. (2021). Consumer ethnocentrism and country of origin: Effects on online consumer purchase behavior in times of a pandemic. Sustainability, 14(1), 348. doi:https://doi.org/10.3390/su14010348
  4. Cheung, C. M., & Thadani, D. R. (2012). The impact of electronic word-of-mouth communication: A literature analysis and integrative model. Decision support systems, 54(1), 461-470. doi:https://doi.org/10.1016/j.dss.2012.06.008
  5. Chin, W., Cheah, J. H., Liu, Y., Ting, H., Lim, X. J., & Cham, T. H. (2020). Demystifying the role of causal-predictive modeling using partial least squares structural equation modeling in information systems research. Industrial Management & Data Systems, 120(12), 2161-2209. doi:https://doi.org/10.1108/IMDS-10-2019-0529
  6. Fornell, C., & Larcker, D. F. (1981). Evaluating structural equation models with unobservable variables and measurement error. Journal of marketing research, 18(1), 39-50. doi:https://doi.org/10.1177/002224378101800104
  7. Ganguly, B., & Ambhaikar, A. (2022). Online E-Commerce Customer Point of View and Sectional Interest Analysis for Custom User Experiences. In Advances in Data and Information Sciences: Proceedings of ICDIS 2021 (pp. 393-403). Singapore: Springer Singapore. doi:https://doi.org/10.1007/978-981-16-5689-7_35
  8. Götz, O., Liehr-Gobbers, K., & Krafft, M. (2010). Evaluation of structural equation models using the partial least squares (PLS) approach. In Handbook of partial least squares: Concepts, methods and applications (pp. 691-711). Berlin, Heidelberg: Springer Berlin Heidelberg. doi:https://doi.org/10.1007/978-3-540-32827-8_30
  9. Hair Jr, J. F., Hult, G. T. M., Ringle, C. M., & Sarstedt, M. (2021). A primer on partial least squares structural equation modeling (PLS-SEM). Sage publications. doi:https://doi.org/10.1007/978-3-030-80519-7
  10. Hair, J. F., Risher, J. J., Sarstedt, M., & Ringle, C. M. (2019). When to use and how to report the results of PLS-SEM. European business review, 31(1), 2-24. doi:https://doi.org/10.1108/EBR-11-2018-0203
  11. Haiyan, L., Yomkerd, J., Leelapattana, W., & Kusirisin, P. (2022). Factors affecting local tourist’s intention to use online tourism platform. Journal of Multidisciplinary in Social Sciences, 18(2), 21-32.
  12. Hoelter, J. W. (1983). The analysis of covariance structures: Goodness-of-fit indices. Sociological Methods & Research, 11(3), 325-344. doi:https://doi.org/10.1177/0049124183011003003
  13. Hong, H., Kim, H. S., & Lennon, S. J. (2018). The effects of perceived quality and usefulness of consumer reviews on review reading and purchase intention. Journal of Consumer Satisfaction, Dissatisfaction and Complaining Behavior, 31, 71-89.
  14. Jain, S. (2020). Assessing the moderating effect of subjective norm on luxury purchase intention: A study of Gen Y consumers in India. International Journal of Retail & Distribution Management, 48(5), 517-536. doi:https://doi.org/10.1108/IJRDM-02-2019-0042
  15. Jia, Y., Nadeem, M., Hameed, I., Waris, I., & Akram, U. (2024). Towards sustainable consumption: Factors influencing energy-efficient appliance adoption in haze-affected environments. Energy Strategy Reviews, 53, 101416. doi:https://doi.org/10.1016/j.esr.2024.101416
  16. Johnson, B. T., Martinez-Berman, L., & Curley, C. M. (2022). Formation of attitudes: How people (wittingly or unwittingly) develop their viewpoints. In Oxford Research Encyclopedia of Psychology. doi:https://doi.org/10.1093/acrefore/9780190236557.013.812
  17. Kang, I., He, X., & Shin, M. M. (2020). Chinese consumers’ herd consumption behavior related to Korean luxury cosmetics: the mediating role of fear of missing out. Frontiers in psychology, 11, 507124. doi:https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.00121
  18. Kohli, R., Lei, X., & Zhou, Y. (2020). Herding, learning and incentives for online reviews. Columbia Business School Research Paper Forthcoming. doi:http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.3709486
  19. Kurdi, A. (2021). The Effects of Herd Mentality on Behavior (Doctoral dissertation, Houston Baptist University).
  20. Lian, S. B., & Yoong, L. C. (2019). Assessing the young consumers’ motives and purchase behavior for organic food: An empirical evidence from a developing nation. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 9(1), 69-87. doi:http://dx.doi.org/10.6007/IJARBSS/v9-i1/5364 
  21. Mai Hoàng Thịnh (2023). Xu hướng hành vi mua hàng trực tuyến của người tiêu dùng Việt Nam. Tạp chí Công Thương.
  22. Mehrabian, A., & Russell, J. A. (1974). An approach to environmental psychology. The MIT Press.
  23. Muslikhun, M., Harjanti, W., & Wahjoedi, T. (2022). Utilitarian, hedonic, privacy and trust on online purchase intentions mediated by attitude toward online purchasing. World Journal of Advanced Research and Reviews, 14(03), 54-67.
  24. Minh Sơn (2023). Mua sắm trực tuyến tại Việt Nam: Sẽ xuất hiện nhiều xu hướng mới. Vietnam+ (VietnamPlus). Truy cập tại https://www.vietnamplus.vn/mua-sam-truc-tuyen-tai-viet-nam-se-xuat-hien-nhieu-xu-huong-moi-post869675.vnp
  25. Noor, N. M., Noranee, S., Zakaria, M. F., Unin, N., & Suaee, M. A. H. M. (2020, February). Online shopping: The influence of attitude, subjective norm and perceived behavioral control on purchase intention. In Proceedings of the 2020 the 6th International Conference on E-Business and Applications (pp. 33-36). doi:https://doi.org/10.1145/3387263.3387266
  26. Pena-Garcia, N., Gil-Saura, I., Rodriguez-Orejuela, A., & Siqueira-Junior, J. R. (2020). Purchase intention and purchase behavior online: A cross-cultural approach. Heliyon, 6(6). doi:https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2020.e04284
  27. Rana, S., Bag, S., Ghosal, I., & Prasad, B. (2023). How do influencers moderate purchase motives? An application of SOR model to assess the effects of reviewers’ rating on online purchase. Journal of Promotion Management, 29(8), 1168-1197. doi:https://doi.org/10.1080/10496491.2023.2216292
  28. Rejikumar, G., Asokan-Ajitha, A., Dinesh, S., & Jose, A. (2022). The role of cognitive complexity and risk aversion in online herd behavior. Electronic Commerce Research, 22(2), 585-621. doi:https://doi.org/10.1007/s10660-020-09451-y
  29. Shen, X. L., Zhang, K. Z., & Zhao, S. J. (2016). Herd behavior in consumers’ adoption of online reviews. Journal of the Association for Information Science and Technology, 67(11), 2754-2765. doi:https://doi.org/10.1002/asi.23602
  30. Song, Y., Zhao, C., & Zhang, M. (2019). Does haze pollution promote the consumption of energy-saving appliances in China? An empirical study based on norm activation model. Resources, Conservation and Recycling, 145, 220-229. doi:https://doi.org/10.1016/j.resconrec.2019.02.041
  31. Su, B. C., Wu, L. W., Lin, H., & Lin, C. A. (2023). The mediating effect of herd behavior and brand attitude towards the impact of spokesman credibility, source fit, and online word-of-mouth on purchase intention. Sustainability, 15(1), 888. doi:https://doi.org/10.3390/su15010888
  32. Wu, Y. L., & Li, E. Y. (2018). Marketing mix, customer value, and customer loyalty in social commerce: A stimulus-organism-response perspective. Internet Research, 28(1), 74-104. doi:https://doi.org/10.1108/IntR-08-2016-0250
  33. Yu, H., Dan, M., Ma, Q., & Jin, J. (2018). They all do it, will you? Event-related potential evidence of herding behavior in online peer-to-peer lending. Neuroscience letters, 681, 1-5. doi:https://doi.org/10.1016/j.neulet.2018.05.021
  34. Zhang, J., Jiang, N., Turner, J. J., & Pahlevan-Sharif, S. (2022). The impact of scarcity on consumers’ impulse buying based on the SOR theory. Frontiers in Psychology, 13, 792419. doi:https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.792419


The Influence of Herd Mentality on the Online Purchasing Behavior of Consumers

Abstract:

This study was conducted to determine the impact level of factors influencing online purchasing behaviour (OPB) of consumers, including attitude (ATT) and herd mentality (HM), along with the moderating role of other customers' reviews (OCR) on the relationship between attitude and herd mentality. The study, based on 248 valid responses, employed PLS-SEM analysis to reveal that herd mentality strongly influences the online purchasing behaviour of consumers. The study also found that other customers' reviews play a significant role in either amplifying or mitigating the influence of attitude on herd mentality. The findings provide practical suggestions for businesses and administrators to apply herd mentality, attitude, and other customers' reviews to enhance the online purchasing behavior of consumers in Ho Chi Minh City.

 

DOI: https://doi.org/10.63065/ajeb.vn.2024.223.104615.

Liên hệ
  • Cơ quan chủ quản: Trường Đại học Ngân hàng Thành phố Hồ Chí Minh

    Cơ quan xuất bản: Tạp chí Kinh tế và Ngân hàng châu Á

  • Địa chỉ Tòa soạn: 36 Tôn Thất Đạm, Phường Nguyễn Thái Bình, Quận 1, TP.HCM, Việt Nam
  • Điện thoại: 028.38210238|Email: ajeb.vn@hub.edu.vn
  • Giấy phép trang thông tin điện tử: Số 201/GP-TTĐT do Cục Phát thanh, Truyền hình và Thông tin điện tử cấp ngày 11/11/2016
  • Giấy phép Hoạt động Tạp chí in: 388/GP-BTTTT ngày 02/11/2018 in tại Công ty TNHH Một Thành viên In Kinh tế
  • Tổng Biên tập: ..........................................................
Thể lệ tạp chí
Thống kê
  • 1.501 lượt truy cập
  • 25 trực tuyến
  • 206 Tạp chí đã được phát hành
  • 818 Bài viết được phát hành