Tạp chí đã xuất bản
2004
ISSN
ISSN 2615-9813
ISSN (số cũ) 1859-3682

SỐ 201 | THÁNG 12/2022

Tác động của toàn cầu hóa đối với Việt Nam: Khả năng của các doanh nghiệp nhỏ và vừa trong việc thích ứng với những cơ hội và thách thức

Nguyễn Văn Thích

Tóm tắt:

Mục tiêu của nghiên cứu này là góp phần vào việc thảo luận về những tác động của toàn cầu hóa (TCH) đối với khả năng cạnh tranh của các doanh nghiệp nhỏ và vừa (SMEs) ở Việt Nam. Hai câu hỏi nghiên cứu chính sẽ được giải quyết trong nghiên cứu này là: (i) TCH ảnh hưởng như thế nào đến khả năng cạnh tranh của SMEs ở Việt Nam?; và (ii) Làm thế nào để SMEs có thể tận dụng được những cơ hội và thích ứng được với thách thức trong quá trình TCH? Phương pháp luận cho nghiên cứu được nhìn nhận trên góc độ khái niệm nhằm xem xét những nghiên cứu hiện có và đưa ra một số đề xuất về cách thức SMEs có thể thích ứng những cơ hội và thách thức khi tham gia vào quá trình TCH. Kết quả nghiên cứu đã tập trung vào việc xây dựng và thiết lập thể chế, đó là những yếu tố ảnh hưởng đến khả năng cạnh tranh của các doanh nghiệp. Kết quả cho thấy rằng, năng lực của các doanh nghiệp liên quan đến đổi mới, học hỏi và khả năng sẵn sàng quốc tế hóa làm tăng khả năng cạnh tranh của doanh nghiệp. Ngoài ra, thiết lập mối quan hệ với các tổ chức chính phủ và phi chính phủ được cho là rất quan trọng trong việc tiếp cận các nguồn lực, đổi mới và thâm nhập thị trường quốc tế. Mặc dù TCH đã mang lại lợi ích đáng kể cho nhiều chủ thể trên toàn thế giới, nhưng tác động của nó đối với khả năng cạnh tranh của SMEs vẫn còn gây tranh cãi. Kết quả nghiên cứu cho phép tác giả kết luận rằng tác động của TCH đến các SMEs phụ thuộc vào khả năng học hỏi, đổi mới của các doanh nghiệp và cả việc thiết lập thể chế của chính phủ.

 

Tài liệu tham khảo:

  1. Al-Sarayreh, A., Amal, A.-S., Rasha, A.-M., Nawal, A.-F., Ayoub, M., Salem, A.-T., Yelena, A.-A. J. I. J. o. H. R. S. (2019). The Impact of TQM on Employee Performance Abu Sheikha Exchange Company: Case Study. 9(2), 212-224.
  2. Andersson, U., Forsgren, M., & Holm, U. (2002). The strategic impact of external networks: subsidiary performance and competence development in the multinational corporation. Strategic Management Journal, 23, 979-96.
  3. Audretsch, D. B. (2013). Globalization, innovation and the strategic management. Advances in Spatial Science, in: Johannes Bröcker & Dirk Dohse & Rüdiger Soltwedel (ed.), Innovation Clusters and Interregional Competition, Springer, Berlin, 11-27.
  4. Awuah, G. (2019). The impact of globalization and trade liberalization on competitiveness of firms in less developed countries: a longitudinal study. International Journal of Business Research, 9(3), 7-19.
  5. Beamish, P.W., & Lu, J.W. (2004). Network development and firm performance: a field study of internationalizing Japanese firms. The Multinational Business Review, 12(3), 41-61.
  6. Bevan, A., Estrin, S., & Meyer, K. (2004). Foreign investment location and institutional development in transition economies. International Business Review, 13(1), 43-64.
  7. Carasco, E.F., & Singh, J.B. (2019). The evolution of global business ethics conventions.  in Andersson, S., & Svensson, G. (Eds), Glocal Marketing: Think Globally and Act Locally, Studentlitteratur, Lund.
  8. Cheminade, C., & Vang, J. (2018). Globalisation of knowledge production and regional innovation policy: supporting specialized hubs in the Bangalore software industry. Research Policy, 37, 1684-96.
  9. Cox, K. K., & Enis, B. M. (Eds) (1988). Marketing Classics: A Selection of Influential Articles, 6th ed., Allyn and Bacon, London.
  10. Curry, M. J., & Lillis, T. M. J. E. f. S. P. (2010). Academic research networks: Accessing resources for English-medium publishing. 29(4), 281-295.
  11. Czinkota, M. R., & Ronkainen, I. A. (2017). International Marketing, 8th ed., Thomson South-Western, Mason, OH.
  12. Doole, I., & Lowe, R. (2014). International Marketing Strategy: Analysis, Development and Implementation, 4th ed., Thomson South-Western, Mason, OH.
  13. Doye, P., & Stern, P. (2016). Marketing Management and Strategy, 4th ed., Prentice-Hall, Edinburg.
  14. Dunphy, D., Turner, D., & Crawford, M. (1997). Organizational learning as the creation of corporate competencies. Journal of Management Development, 16(4), 232-44.
  15. Ford, D. I., Hakansson, H., & Johanson, J. (1986), “How do companies interact? Industrial Marketing and Purchasing, 1(1), 26-41.
  16. Gummesson, E. (2002). Total Relationship Marketing: Marketing Management, Relationship Strategy and CRM Approaches for the Network Economy, 2nd ed., Butterworth-Heinemann, Oxford.
  17. Gupta, M. R. J. J. O. D. E. (1994). Foreign capital, income inequality and welfare in a Harris-Todaro model. 45(2), 407-414.
  18. Hamel, G., & Prahalad, C. K. (1996). Competing for the Future, Harvard Business School Press, Boston, MA.
  19. Hollingsworth, J. R. (2010). Doing institutional analysis: implications for the study of innovations. Review of International Political Economy, 7(4), 595-644.
  20. Jin-Chuan Duan & Yanqi Zhu (2020). Economic Growths of ASEAN-5 Countries Impacted by Global and Domestic Credit Risks. Asian Journal of Economics and Banking, 4(2), 1-20.
  21. Kariyawasam, N. P., & Jayasinghe, P. (2022). Determinants of sovereign spreads in Sri Lanka: global factors and country-specific fundamentals. Asian Journal of Economics and Banking, 6(2), 236-254.
  22. Kiratli, N., Ruyter, K. d., & van Laer, T. J. A. a. S. (2014). A Little Help from My Friends: Assessing the Adjustment of Small and Medium-Sized Enterprises to Corporate Social Responsibility.
  23. Knight, G., & Cavusgil, S. (1996). The born global firm: a challenge to traditional internationalization theory. Advances in International Marketing, 8, 11-26.
  24. Kotler, P. (2010). Marketing Management, Prentice-Hall, Englewood Cliffs, NJ.
  25. Lee, K. (2015). Global Marketing Management: Changes, Challenges, and New Strategies, Oxford University Press, Oxford.
  26. Lu, J. W., & Beamish, P. W. J. S. m. j. (2001). The internationalization and performance of SMEs. 22(6‐7), 565-586.
  27. Lu, Y., Tsang, E. W. K., & Peng, M. W. (2018). Knowledge management and innovation strategy in the Asia Pacific: toward an institution-based view. Asia Pacific Journal of Management, 25, 361-74.
  28. Malhotra, A., & Kubowicz Malhotra, C. J. J. o. S. R. (2011). Evaluating customer information breaches as service failures: An event study approach. 14(1), 44-59.
  29. Peng, M. W., Wang, D. Y., & Jiang, Y. (2018). An institutional-based view of international business strategy: a focus on emerging economies. Journal of International Business Studies, 39, 920-36.
  30. Peters, B. G., & Pierre, J. (2016). Forms of governance and policy problems: coping with complexity. In Critical Reflections on Interactive Governance (pp. 51-65): Edward Elgar Publishing.
  31. Pettinger, C., Parsons, J. M., Cunningham, M., Withers, L., D’Aprano, G., Letherby, G., . . . Ayres, R. J. H. E. J. (2017). Engaging homeless individuals in discussion about their food experiences to optimise wellbeing: A pilot study. 76(5), 557-568.
  32. Ramírez-Campillo, R., Vergara-Pedreros, M., Henríquez-Olguín, C., Martínez-Salazar, C., Alvarez, C., Nakamura, F. Y., . . . Izquierdo, M. J. J. o. s. s. (2016). Effects of plyometric training on maximal-intensity exercise and endurance in male and female soccer players. 34(8), 687-693.
  33. Sethna, Z. (2016). An investigation into how individual and organizational consumption is affected when dealing with SME organizations from emerging economies. Asia Pacific Journal of Marketing and Logistics, 18(4), 266-82.
  34. Shamsuddoha, A. K. (2018). Export promotion programs: examination of awareness, use and perceived benefit. Proceedings of the 1st South Asian International Conference for Global Business Advancement, Murree, 12-14 November, paper published in Globalization & Change: Issues, Concerns & Impact.
  35. Spiegel (2017). Geschichte – Afrika, das umka¨mpfte Paradies, Nr. 2/22-05-2007, Spiegel Special.
  36. Subramahnya, M. (2017). Development strategies for Indian SMEs: promoting linkages with global transnational corporations. Management Research News, 30(10), 762-74.
  37. Svensson, G., & Wood, G. (2008). A model of business ethics. Journal of Business Ethics, 77, 303-22.
  38. Todd, P., & Jivalgi, R. (2007). Internationalization of SMEs in India: fostering entrepreneurship by leveraging information technology. International Journal of Emerging Markets, 2(2), 166-80.
  39. Tzokas, N., & Saren, M. (2004). Competitive advantage, knowledge and relationship marketing: where, what and how? Journal of Business & Industrial Marketing, 9(1), 20-42.
  40. Zhu, H., Hitt, M., & Tihanyi, L. (2007). The internationalization of SMEs in emerging economies: institutional embeddedness and absorptive capacities. Journal of Small Business Strategy, 17(2), 1-25.


Impacts of Globalization on Vietnam: The Ability of Small and Medium Enterprises to Cope with Opportunities and Challenges

Abstract:

This study aims to contribute to the discussion of the effects of globalization on the competitiveness of small and medium enterprises in Vietnam. The two main research questions that will be addressed in this study are. (i) How does globalization affect our country's competitiveness of small and medium enterprises (SMEs)? (ii) How can small and medium enterprises (SMEs) adapt to the opportunities and challenges that arise from globalization? The methodology for this study is conceptualized to review existing research and make some recommendations on how SMEs can adapt to the opportunities and challenges of emerging markets participating in globalization. Research results have focused on building and establishing institutions, including factors affecting the competitiveness of enterprises. The results also show that the capacity of enterprises related to innovation, learning, and internationalization readiness, will increase the competitiveness of enterprises. Second, establishing relationships with governmental and non-governmental organizations is believed to be crucial in accessing resources, innovation, and entering international markets. Although globalization has brought significant benefits to many actors worldwide, its impact on the competitiveness of small and medium enterprises (SMEs) remains controversial. The results allow us to conclude that the impact of globalization depends on the ability of businesses to learn and innovate and also on the institutional setting of the government.

 

DOI: https://doi.org/10.63065/ajeb.vn.2022.201.81461

Liên hệ
  • Cơ quan chủ quản: Trường Đại học Ngân hàng Thành phố Hồ Chí Minh

    Cơ quan xuất bản: Tạp chí Kinh tế và Ngân hàng châu Á

  • Địa chỉ Tòa soạn: 36 Tôn Thất Đạm, Phường Nguyễn Thái Bình, Quận 1, TP.HCM, Việt Nam
  • Điện thoại: 028.38210238|Email: ajeb.vn@hub.edu.vn
  • Giấy phép trang thông tin điện tử: Số 201/GP-TTĐT do Cục Phát thanh, Truyền hình và Thông tin điện tử cấp ngày 11/11/2016
  • Giấy phép Hoạt động Tạp chí in: 388/GP-BTTTT ngày 02/11/2018 in tại Công ty TNHH Một Thành viên In Kinh tế
  • Tổng Biên tập: ..........................................................
Thể lệ tạp chí
Thống kê
  • 1.422 lượt truy cập
  • 14 trực tuyến
  • 206 Tạp chí đã được phát hành
  • 818 Bài viết được phát hành