Tạp chí đã xuất bản
2004
ISSN
ISSN 2615-9813
ISSN (số cũ) 1859-3682

Số 221 | Tháng 8/2024

Tác động của trách nhiệm xã hội, đổi mới xanh, chuyển đổi chiến lược xanh đến hiệu quả hoạt động bền vững của doanh nghiệp Việt Nam

Phạm Thị Tình Thương, Mai Thị Phương Thùy

Tóm tắt:

Nghiên cứu đánh giá tác động của trách nhiệm xã hội của doanh nghiệp, đổi mới xanh và chuyển đổi chiến lược xanh đến hiệu quả hoạt động bền vững của doanh nghiệp Việt Nam. Bài viết được thực hiện theo phương pháp lấy mẫu thuận tiện với cỡ mẫu 257 người đang nắm giữ chức vụ quản lý doanh nghiệp và có khả năng trả lời các câu hỏi khảo sát từ 56 công ty sản xuất tại Việt Nam. Thông qua phân tích nhân tố khám phá EFA, kết quả ước lượng mô hình cho thấy các yếu tố trách nhiệm xã hội của doanh nghiệp, đổi mới xanh và chuyển đổi chiến lược xanh ảnh hưởng cùng chiều và có ý nghĩa thống kê 1% đến hiệu quả hoạt động bền vững của doanh nghiệp Việt Nam.

 

Tài liệu tham khảo:

  1. Abbas, J., & Sagsan, M. (2019). Impact of knowledge management practices on green innovation and corporate sustainable development: a structural analysis. J. Clean. Prod. 229, 611-620.
  2. Abdullah, M. I., Sarfraz, M., Arif, A., & Azam, A. (2018). An extension of the theory of planned behavior towards brand equity and premium price. Polish Journal of Management Studies18(1), 20-32. https://doi.org/10.17512/pjms.2018.18.1.02
  3. Allen, S. D., Zhu, Q., & Sarkis, J. (2021). Expanding conceptual boundaries of the sustainable supply chain management and circular economy nexus. Cleaner. Logistics. Supply Chain. 2, 100011.
  4. Ansu-Mensah, P., Marfo, E. O., & Awuah, L. S. (2021). Corporate social responsibility and stakeholder engagement in Ghana’s mining sector: a case study of Newmont Ahafo mines. Int. J. Corporate. Soc. Responsibility. 6(1), 1-22.
  5. Arfara, C., & Samanta, I., (2020). The impact of green strategy on organisations’ relational capital. Manage Business. Res. Quarterly. 15, 29-42
  6. Asadi, S., OmSalameh Pourhashemi, S., Nilashi, M., Abdullah, R., Samad, S., Yadegaridehkordi, E., Aljojo, N., & Razali, N. S. (2020). Investigating influence of green innovation on sustainability performance: A case on Malaysian hotel industry. Journal of Cleaner Production258, 120860. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2020.120860
  7. Bacinello, E., Tontini, G., & Alberton, A. (2020). Influence of maturity on corporate social responsibility and sustainable innovation in business performance. Corporate Social Responsibility and Environmental Management27(2), 749-759. https://doi.org/10.1002/csr.1841.
  8. Barney, J. (1991). Firm resources and sustained competitive advantage. J. Manag. 17(1), 99-120.
  9. Berman, S. L., Wicks, A. C., Kotha, S., & Jones, T. M. (1999). Does stakeholder orientation matter? The relationship between stakeholder management models and firm financial performance. Acad. Manag. J. 42 (5), 488-506.
  10. Bretschger, L., & Pittel, K. (2020). Twenty key challenges in environmental and resource economics. Environ. Resour. Econ. 77, 725-750.
  11. Chen, Y., Lai, S., & Wen, C. (2006). The influence of green innovation performance on corporate advantage in Taiwan. J. Bus. Ethics 67 (4), 331-339
  12. Clarkson, B. E. (1995). A Stakeholder Framework for Analyzing and Evaluating Corporate Social Performance. The Academy of Management Review, 20(1), 92-117 https://doi.org/10.2307/258888
  13. Elzek, Y., Gaafar, H., & Abdelsamie, H. (2021). The impact of green innovation on sustainability performance in travel agencies and hotels: The moderating role of environmental commitment. International Journal of Hospitality & Tourism Systems14(2), 15-24
  14. Fernando, Y., Jabbour, C. J. C., & Wah, W. X. (2019). Pursuing green growth in technology firms through the connections between environmental innovation and sustainable business performance: does service capability matter? Resour. Conserv. Recycl. 141, 8-20
  15. Freeman, R. E. (1984). Strategic management: a stakeholder approach. Boston. In: Pitman. Latest Edition Strategic Management: A Stakeholder Approach. Source. Stakeholder Theory.
  16. Freeman, R. E., Phillips, R., & Sisodia, R. (2020). Tensions in stakeholder theory. Bus. Soc. 59(2), 213-231.
  17. Harrison, J. S., Bosse, D., & Phillips, R. A. (2010). Managing for stakeholders, stakeholder utility functions, and competitive advantage. Strat. Manag. J. 31, 58-74.
  18. Henriques, I., & Sadorsky, P. (1999). The relationship between environmental commitment and managerial perceptions of stakeholder importance. Acad. Manag. J. 42(1), 87-99.
  19. Hernandez-Vivanco, A., Bernardo, M., & Cruz-Cázares, C. (2018). Sustainable innovation through management systems integration. Journal of Cleaner Production196, 1176-1187. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2018.06.052
  20. Hou, T. C. T. (2019). The relationship between corporate social responsibility and sustainable financial performance: Firm‐level evidence from Taiwan. Corporate Social Responsibility and Environmental Management26(1), 19-28. https://doi.org/10.1002/csr.1647
  21. Islam, T., Islam, R., Pitafi, A. H., Xiaobei, L., Rehmani, M., Irfan, M., & Mubarak, M. S. (2021). The impact of corporate social responsibility on customer loyalty: The mediating role of corporate reputation, customer satisfaction, and trust. Sustainable Production and Consumption25, 123-135. https://doi.org/10.1016/j.spc.2020.07.019
  22. Kaklauskas, A., & Kaklauskiene, L. (2022). Analysis of the impact of success on three dimensions of sustainability in 173 countries. Sci Rep 12, 14719. https://doi.org/10.1038/s41598-022-19131-6
  23. Khaksar, S. M. S., Khosla, R., Chu, M. T., & Shahmehr, F. S. (2016). The holographic serviceinnovation in technological context; a narrative synthesis review, Journal of Modelling inManagement, 11(2) ,93-123.
  24. Le, T. T., & Ferasso, M., (2022). How green investment drives sustainable business performance for food manufacturing small- and medium-sized enterprises? Evidence from an emerging economy. Corp. Soc. Responsib. Environ. Manag. 1-16.
  25. Le, A., Pham, A., Doan K., et al. (2023). The impact of financial development on economic stability: evidence from asian countries. Polish Journal of Management Studies, 27(1), 164-180. https://doi.org/10.17512/pjms.2023.27.1.10
  26. Muhmad, S. N., & Muhamad, R. (2020). Sustainable business practices and financial performance during pre-and post-SDG adoption periods: A systematic review. Journal of Sustainable Finance & Investment5, 1-19. https://doi.org/10.1080/20430795.2020.1727724
  27. Olson, E. G. (2008). Creating an enterprise-level “green” strategy. J. Bus. Strat. 29, 22-30
  28. Purwanto, A., & Juliana (2021). The effect of supplier performance and transformational supply chain leadership style onsupply chain performance in manufacturing companies. Uncertain Supply Chain Management, 10(2), 1-8
  29. Rahman, N., & Post, C. (2012). Measurement issues in environmental corporate social responsibility (ECSR): toward a transparent, reliable, and construct valid instrument. J. Bus. Ethics 105, 307-319.
  30. Seuring, S., & Müller, M., (2008). From a literature review to a conceptual framework for sustainable supply chain management. J. Clean. Prod. 16(15), 1699-1710
  31. Shahid, H. M., Waseem, R., Khan, H., Waseem, F., Hasheem, M. J., & Shi, Y. (2020). Process innovation as a moderator linking sustainable supply chain management with sustainable performance in the manufacturing sector of Pakistan. Sustainability12(6), 2303. https://doi.org/10.3390/su12062303
  32. Song, W., & Yu, H. (2018). Green innovation strategy and green innovation: The roles of green creativity and green organizational identity. Corporate Social Responsibility and Environmental Management25(2), 135-150. https://doi.org/10.1002/csr.1445.
  33. Suchman, M. C. (1995). Managing legitimacy: strategic and institutional approaches. Acad. Manag. Rev. 20 (3), 571-610.
  34. Tantalo, C., & Priem, R. L. (2016). Value creation through stakeholder synergy. Strat. Manag. J. 37(2), 314-329.
  35. Thanh Tiep Le (2022). How do corporate social responsibility and green innovation transform corporate green strategy into sustainable firm performance? Journal of Cleaner Production 362(2022) 132228
  36. Trumpp, C., Endrikat, J., Zopf, C., & Guenther, E., (2015). Definition, conceptualization, and measurement of corporate environmental performance: a critical examination of a multidimensional construct. J. Bus. Ethics 126, 185-204
  37. Wu, T.-J., Yuan, K.-S., Yen, D. C., & Yeh, C.-F. (2022). The effects of JDC model on burnout and work engagement: A multiple interaction analysis. European Management Journal, 1-19. https://doi.org/10.1016/j.emj.2022.02.001
  38. Xie, X., Huo, J., & Zou, H. (2019). Green process innovation, green product innovation, and corporate financial performance: A content analysis method. Journal of Business Research101, 697-706. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2019.01.010


The Impact of Corporate Social Responsibility, Green Innovation, and Green Strategic Transformation on the Sustainable Performance of Vietnamese Enterprises

Abstract:

This study assesses the impact of corporate social responsibility, green innovation, and green strategic transformation on the sustainable performance of Vietnamese enterprises using advanced tools and techniques. A convenience sampling method was employed, with a sample size of 257 individuals in business management roles who could provide insightful responses to survey questions. The study focused on 56 manufacturing companies in Vietnam. The results of the model estimation, obtained through exploratory factor analysis (EFA) using the powerful SPSS software, show that the factors of corporate social responsibility, green innovation, and green strategic transformation have a positive and statistically significant impact of 1% on the sustainable performance of Vietnamese enterprises.

 

DOI: https://doi.org/10.63065/ajeb.vn.2024.221.101391.

Liên hệ
  • Cơ quan chủ quản: Trường Đại học Ngân hàng Thành phố Hồ Chí Minh

    Cơ quan xuất bản: Tạp chí Kinh tế và Ngân hàng châu Á

  • Địa chỉ Tòa soạn: 36 Tôn Thất Đạm, Phường Nguyễn Thái Bình, Quận 1, TP.HCM, Việt Nam
  • Điện thoại: 028.38210238|Email: ajeb.vn@hub.edu.vn
  • Giấy phép trang thông tin điện tử: Số 201/GP-TTĐT do Cục Phát thanh, Truyền hình và Thông tin điện tử cấp ngày 11/11/2016
  • Giấy phép Hoạt động Tạp chí in: 388/GP-BTTTT ngày 02/11/2018 in tại Công ty TNHH Một Thành viên In Kinh tế
  • Tổng Biên tập: ..........................................................
Thể lệ tạp chí
Thống kê
  • 1.409 lượt truy cập
  • 16 trực tuyến
  • 206 Tạp chí đã được phát hành
  • 818 Bài viết được phát hành