Tạp chí đã xuất bản
2004
ISSN
ISSN 2615-9813
ISSN (số cũ) 1859-3682

SỐ 206 | THÁNG 5/2023

Các nhân tố ảnh hưởng đến ý định chấp nhận các mô hình kinh tế tuần hoàn của người tiêu dùng Việt Nam

Phạm Văn Tuấn, Nguyễn Hà My, Nguyễn Trung Kiên, Trần Công Tâm, Phạm Thị Hương Trà, Vũ Khánh Linh

Tóm tắt:

Bài viết kết hợp thuyết hành vi có kế hoạch (TPB) và mô hình xem xét kỹ lưỡng (ELM) trong phân tích sự chấp nhận của người tiêu dùng Việt Nam đối với các mô hình kinh tế tuần hoàn (KTTH). Nhóm nghiên cứu thực hiện khảo sát đối với người tiêu dùng ở khu vực Hà Nội để đại diện cho người tiêu dùng Việt Nam. Với 327 phiếu khảo sát hợp lệ và đạt tiêu chuẩn thu được, kết quả cho thấy rằng các thang đo đều mang ý nghĩa và các nhân tố độc lập đều có tác động tích cực tới biến phụ thuộc. Như vậy, ý định của người tiêu dùng có thể bị tác động bởi các nhân tố “Kiến thức”, “Sự quan tâm”, “Chất lượng lập luận”, “Nguồn tin cậy”, “Thái độ”, “Chuẩn chủ quan” và “Nhận thức kiểm soát hành vi”. Từ đó, các doanh nghiệp có thể điều chỉnh hoạt động khi nền kinh tế phát triển theo xu hướng của nền KTTH; đồng thời, đề xuất các kiến nghị đối với các cơ quan chức năng, Nhà nước.

 

Tài liệu tham khảo:

  1. Ajzen, I. & Madden, T. J. (1985). Prediction of goal-directed behavior: Attitudes, intentions, and Perceived Behavioral Control. Journal of Experimental Social Psychology, 22(5), 453-474.
  2. Asian Development Bank (2013). Viet Nam: Environment and Climate Change Assessment Environment and Climate Change Assessment. [online] Available at: https://www.adb.org/sites/default/files/institutional-document/33916/files/viet-nam-environment-climate-change.pdf.
  3. Châu An (2021). Kinh tế tuần hoàn - hướng phát triển bền vững cho doanh nghiệp. Truy cập tại: https://moit.gov.vn/phat-trien-ben-vung/kinh-te-tuan-hoan-thuc-day-cho-chien-luoc-san-xuat-va-tieu-dung-ben-vung.html, ngày 07/9/2022.
  4. Calvo-Porral, C. and Lévy-Mangin, J.-P. (2020). The Circular Economy Business Model: Examining Consumers’ Acceptance of Recycled Goods. Administrative Sciences, 10(2), p.28. doi:https://doi.org/10.3390/admsci10020028.
  5. Churchill, G. A. (1979). A Paradigm for Developing Better Measures of Marketing Constructs. Journal of Marketing Research, 16(1), 64. doi:https://doi.org/10.2307/3150876.
  6. Diddi, S. & Niehm, L. S. (2016). Corporate Social Responsibility in the Retail Apparel Context: Exploring Consumers’ Personal and Normative Influences on Patronage Intentions. Journal of Marketing Channels, 23(1-2), 60-76.
  7. Elzinga, R., Reike, D., Negro, S. O., & Boon, W. P. C. (2020). Consumer acceptance of circular business models. Journal of Cleaner Production, 254, 119988. doi:https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2020.119988.
  8. Hair, J. F. & Al, E. (2014). Multivariate Data Analysis. 7th ed. Edinburg: Pearson.
  9. Hart, S. (1997). Beyond Greening: Strategies for a Sustainable World. Harvard Business Review. Available at: https://hbr.org/1997/01/beyond-greening-strategies-for-a-sustainable-world. Accessed 7 Sep. 2022.
  10. Kang, J.-W. & Namkung, Y. (2019). The Information Quality and Source Credibility Matter in Customers’ Evaluation toward Food O2O Commerce. International Journal of Hospitality Management, 78, 189-198. doi:https://doi.org/10.1016/j.ijhm.2018.10.011.
  11. Li, C.-Y. (2015). The Effects of Source Credibility and Argument Quality on employees’ Responses toward Information System Usage. Asia Pacific Management Review, 20(2), 56-64. doi:https://doi.org/10.1016/j.apmrv.2014.12.003.
  12. Liu, P., Segovia, M., Tse, E.C.-Y., & Nayga, R. M. (2022). Become an Environmentally Responsible Customer by Choosing low-carbon Footprint Products at restaurants: Integrating the Elaboration Likelihood Model (ELM) and the Theory of Planned Behavior (TPB). Journal of Hospitality and Tourism Management, 52, 346-355.
  13. Mekong ASEAN (2022). Việt Nam vẫn phụ thuộc nguyên phụ liệu dệt may, da giày từ bên ngoài. Truy cập tại https://mekongasean.vn/viet-nam-van-phu-thuoc-nguyen-phu-lieu-det-may-da-giay-tu-ben-ngoai-post6441.html,  ngày 07/9/2022.
  14. Miller, Z. D., Freimund, W., Metcalf, E. C., Nickerson, N., & Powell, R.B. (2019). Merging Elaboration and the Theory of Planned Behavior to Understand Bear Spray Behavior of Day Hikers in Yellowstone National Park. Environmental Management, 63(3), 366-378.
  15. Mostaghel, R. & Chirumalla, K. (2021). Role of Customers in Circular Business Models. Journal of Business Research, 127, 35-44. doi:https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2020.12.053.
  16. Mrad, C. & Frölén Ribeiro, L. (2022). A Review of Europe’s Circular Economy in the Building Sector. Sustainability, 14(21), 14211. doi:https://doi.org/10.3390/su142114211.
  17. Ong, R. (2022). 10Rs of Circular Economy: Strategies Sustainable Businesses Use | Sustainability from Japan. Zenbird. Available at: https://www.google.com/url?q=https://zenbird.media, accessed 7 Sep. 2022.
  18. Pearce, D. W. & Turner, R. K. (1990). Economics of Natural Resources and the Environment. Baltimore: Johns Hopkins University Press.
  19. Petty, R. E. & Cacioppo, J. T. (1986). The Elaboration Likelihood Model of Persuasion. Advances in Experimental Social Psychology, 19(19), 123-205.
  20. Photcharoen, C., Chung, R., & Sann, R. (2020). Modelling Theory of Planned Behavior on Health Concern and Health Knowledge Towards Purchase Intention on Organic Products. International Business Research, 13(8), p.100. doi:https://doi.org/10.5539/ibr.v13n8p100.
  21. Trần Nguyễn Tuyên (2021). Một số vấn đề về môi trường ở Việt Nam hiện nay - thực trạng và giải pháp. Truy cập tại https://hdll.vn/vi/nghien-cuu---trao-doi/mot-so-van-de-ve-moi-truong-o-viet-nam-hien-nay--thuc-trang-va-giai-phap.html, ngày 07/9/2022.
  22. US EPA (2021). What Is a Circular Economy? Available at: https://www.epa.gov/recyclingstrategy/what-circular-economy. Accessed 7 Sep. 2022.
  23. Wang, P. (2014). Understanding the Influence of Electronic Word-of-Mouth on Outbound Tourists' Visit Intention. IFIP International Conference on e-Business, e-Services, and e-Society.
  24. Xu, X. & Yao, Z. (2015). Understanding the Role of Argument Quality in the Adoption of Online Reviews. Online Information Review, 39(7), 885-902. doi:https://doi.org/10.1108/oir-05-2015-0149.
  25. Zha, X., Yang, H., Yan, Y., Liu, K., & Huang, C. (2018). Exploring the Effect of Social Media Information quality, Source Credibility and Reputation on Informational fit-to-task: Moderating Role of Focused Immersion. Computers in Human Behavior, 79, 227-237.


Factors Affecting Vietnamese Customer Intention to Accept Circular Economy Models

Abstract:

The study combines the theory of planned behaviour (TPB) and the elaboration likelihood model (ELM) in an analysis to understand Vietnamese consumers' acceptance of circular economy models. First, we surveyed consumers in the Hanoi area to represent Vietnamese consumers. With 327 valid and standard questionnaires obtained, it is found that the scales are meaningful and the independent factors have a positive impact on the dependent variable. Thus, consumer intentions can be affected by attitude, subjective norms, and perceived behavioural control. From there, businesses can adjust their operations when the economy develops according to the economy’s trend and propose recommendations to the authorities and the government.