Tạp chí đã xuất bản
2004
ISSN
ISSN 2615-9813
ISSN (số cũ) 1859-3682

SỐ 207 | THÁNG 6/2023

Ý định mua hàng trực tuyến của giới trẻ - Nghiên cứu thực nghiệm ở Việt Nam

Nguyễn Phương Linh, Nguyễn Đức Nhuận

Tóm tắt:

Nghiên cứu này nhằm nhận dạng và đánh giá các yếu tố ảnh hưởng đến ý định mua hàng trực tuyến của giới trẻ trên cả hai khía cạnh: đặc điểm cá nhân của khách hàng và các dịch vụ được cung ứng bởi kênh bán hàng trực tuyến. Dựa trên tổng quan cơ sở lý luận, bài viết đã phát triển các giả thuyết và thiết lập mô hình nghiên cứu về sự ảnh hưởng của hai yếu tố về đặc điểm cá nhân và hai yếu tố về đặc điểm kênh bán hàng trực tuyến tới ý định mua hàng của giới trẻ. Đối tượng nghiên cứu là giới trẻ hiện đang sinh sống và làm việc tại Hà Nội; đồng thời kỹ thuật phân tích PLS-SEM thông qua phần mềm SmartPLS4 được sử dụng để kiểm định các giả thuyết nghiên cứu. Kết quả nghiên cứu khẳng định tầm quan trọng của các yếu tố về đặc điểm khách hàng và kênh bán hàng trực tuyến tới việc thúc đẩy ý định mua sắm trực tuyến của khách hàng. Từ kết quả nghiên cứu, một số khuyến nghị được đề xuất liên quan tới các kênh bán hàng trực tuyến nhằm đẩy nhanh ý định mua hàng trực tuyến của khách hàng là giới trẻ.

 

Tài liệu tham khảo:

  1. Adebayo, P. O., Osanyinlusi, G. E. & Adekeye, A. O. (2017). Impact of e-payment on buying behaviour: Evidence from retail outlets in Ilorin metropolis Nigeria. International Journal of Research in Arts and Social Sciences, 9(2), 137-152.
  2. Ajzen, I. (1991). The theory of planned behavior. Organizational behavior and human decision processes, 50 (2), 179-211.
  3. Ajzen, I. (2002). Perceived Behavioral Control, Self-Efficacy, Locus of Control, and the Theory of Planned Behavior1. 665-683.
  4. Alam, S. S. (2010). An Investigation into the Antecedents of Customer Satisfaction of Online Shopping. 5(1), 71-78.
  5. Antwi, S. (2021). “I just like this e-Retailer”: Understanding online consumers repurchase intention from relationship quality perspective. Journal of Retailing and Consumer Services, 61(April), 102568. https://doi.org/10.1016/j.jretconser.2021.102568.
  6. Bộ Công thương - Cục Thương mại Điện tử và Kinh tế số (2022). Sách trắng thương mại điện tử Việt Nam 2022.
  7. Chakraborty, G., Srivastava, P., & Marshall, F. (2007). Are drivers of customer satisfaction different for buyers/users from different functional areas? Journal of Business and Industrial Marketing, 22(1), 20-28. https://doi.org/10.1108/08858620710722798.
  8. Constantinides, E. (2004). Influencing the online consumer’s behavior: The Web experience. Internet Research, 14(2), 111-126. https://doi.org/10.1108/10662240410530835.
  9. Flavián, C., Gurrea, R., & Orús, C. (2019). Feeling Confident and Smart with Webrooming: Understanding the Consumer’s Path to Satisfaction. Journal of Interactive Marketing, 47, 1-15. https://doi.org/10.1016/j.intmar.2019.02.002.
  10. Forsythe, S., Liu, C., Shannon, D., & Gardner, L. C. (2006). Development of a scale to measure the perceived benefits and risks of online shopping. Journal of Interactive Marketing, 20(2), 55-75. https://doi.org/10.1002/dir.20061.
  11. Fukuyama, F. (1995). Trust: The Social Virtues and. Simon and Schuster.
  12. Gefen, D., & Straub, D. (2005). A Practical Guide to Factorial Validity Using PLS-Graph: Tutorial and Annotated Example. Communications of the Association for Information Systems, 16(July). https://doi.org/10.17705/1cais.01605.
  13. Gilly, M. C., & Wolfinbarger, M. (2000). A comparison of consumer experiences with online and offline shopping. Consumption Markets & Culture, 4(2), 187-205. https://doi.org/10.1080/10253866.2000.9670355.
  14. Guo, X., Ling, K. C., & Liu, M. (2012). Evaluating Factors Influencing Consumer Satisfaction towards Online Shopping in China. Asian Social Science, 8(13). https://doi.org/10.5539/ass.v8n13p40.
  15. Gwinner, K. P., Gremler, D. D., & Bitner, M. J. (1998). Relational benefits in services industries: The customer’s perspective. Journal of the Academy of Marketing Science, 26(2), 101-114. https://doi.org/10.1177/0092070398262002.
  16. Hahn, K. H., & Kim, J. (2009). The effect of offline brand trust and perceived internet confidence on online shopping intention in the integrated multi-channel context. International Journal of Retail and Distribution Management, 37(2), 126-141. https://doi.org/10.1108/09590550910934272.
  17. Hair, J. F., Sarstedt, M., Hopkins, L., & Kuppelwieser, V. G. (2014). Partial least squares structural equation modeling (PLS-SEM): An emerging tool in business research. European Business Review, 26(2), 106-121. https://doi.org/10.1108/EBR-10-2013-0128.
  18. Hedin, J., Jonsson, M., & Ljunggren, J. (2006). Delivery Performance: How to define & measure delivery performance in a triadic relationship. School of Management and Economics, Department of Logistics & Supply Chain Management, 19.
  19. Heitmann, M., Herrmann, A., & Lehmann, D. R. (2007). Choice Goal Attainment Satisfaction Consumption. Journal of Marketing Research, 44(2), 234-250.
  20. Ho, H. C., & Awan, M. A. (2019). The Gender Effect on Consumer Attitudes Toward Payment Methods: The Case of Online Chinese Customers the Gender Effect on Consumer Attitudes Toward Payment Methods: The Case of Online. Journal of Internet Commerce, 0(0), 1-29. https://doi.org/10.1080/15332861.2019.1584010.
  21. Hoffman, D. L., Novak, T. P., & Peralta, M. A. (2000). Information Privacy in the Marketspace: Implications for the Commercial Uses of Anonymity on the W eb. 15(2), 129-140.
  22. Howard, J. A., & Sheth, J. N. (1969). The theory of buyer behavior. New York, 63, 145.
  23. Huang, S. L., & Chang, Y. C. (2017). Factors that impact consumers’ intention to shop on foreign online stores. Proceedings of the Annual Hawaii International Conference on System Sciences, 2017-January, 3981-3990. https://doi.org/10.24251/hicss.2017.481.
  24. Humphrey, D. B., Pulley, L. B., & Vesala, J. M. (1996). Cash, Paper, and Electronic Payments. Journal of Money, Credit and Banking, 28(4), 914-939.
  25. Jamil, K., Dunnan, L., Gul, R. F., Shehzad, M. U., Gillani, S. H. M., & Awan, F. H. (2022). Role of Social Media Marketing Activities in Influencing Customer Intentions: A Perspective of a New Emerging Era. Frontiers in Psychology, 12(January), 1-12. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.808525.
  26. Javadi, M. H. M., Rezaie Dolatabadi, H., Nourbakhsh, M., Poursaeedi, A., & Asadollahi, A. (2012). An Analysis of Factors Affecting on Online Shopping Behavior of Consumers. International Journal of Marketing Studies, 4(5). https://doi.org/10.5539/ijms.v4n5p81.
  27. Kotler, P., & Keller, K. (2013). Quản trị marketing, Nhà Xuất bản Lao Động.
  28. Kumar, V., & Dange, U. (2012). A Study of Factors Affecting Online Buying Behavior: A Conceptual Model. SSRN Electronic Journal. https://doi.org/10.2139/ssrn.2285350.
  29. Lee, K. H., Ou, C. Q., & Choi, C. I. (2021). Relational Benefits, Alternative Attractiveness and Customer Loyalty: Implication for Service Distribution Channels. Journal of Distribution Science, 19(1), 5-15. https://doi.org/10.15722/jds.19.1.202101.5.
  30. Li, H., Kuo, C., & Russell, M. G. (1999). The impact of perceived channel utilities, shopping orientations, and demographics on the consumer’s online buying behavior. Journal of Computer-Mediated Communication, 5(2). https://doi.org/10.1111/j.1083-6101.1999.tb00336.x.
  31. Liu, X., He, M., Gao, F., & Xie, P. (2008). An empirical study of online shopping customer satisfaction in China: A holistic perspective. International Journal of Retail and Distribution Management, 36(11), 919-940. https://doi.org/10.1108/09590550810911683.
  32. Lohse, G. L., & Johnson, E. J. (2000). Consumer buying behavior on the Internet: Findings from panel data. 14(1), 15-29.
  33. Lu, L. L. C., Lin, L., & Lu, C. (2011). The influence of corporate image, relationship marketing and trust on purchase intention: the moderating effects of word-of-mouth. https://doi.org/10.1108/16605371011083503.
  34. Mentzer, J. T., & Williams, L. R. (2001). The role of logistics leverage in marketing strategy. Journal of Marketing Channels, 8(3-4), 29-47. https://doi.org/10.1300/J049v08n03_03.
  35. Monsuwé, P.Y., Dellaert, T. B. G. C., & De Ruyter, K. (2004). What drives consumers to shop online? A literature review. International Journal of Service Industry Management, 15(1), 102-121. https://doi.org/10.1108/09564230410523358.
  36. Mullet, G. M., & Karson, M. J. (1985). Analysis of Purchase Intent Scales Weighted by Probability of Actual Purchase. XXII(February), 93-96.
  37. Pappas, N. (2016). Marketing strategies, perceived risks, and consumer trust in online buying behaviour. Journal of Retailing and Consumer Services, 29, 92-103. https://doi.org/10.1016/j.jretconser.2015.11.007.
  38. Petty, R. E., Brinol, P., & Tormala, Z. L. (2002). Thought confidence as a determinant of persuasion: the self-validation hypothesis. Journal of Personality and Social Psychology, 82(5), 722.
  39. Qalati, S. A., Vela, E. G., Li, W., Dakhan, S. A., Hong Thuy, T. T., & Merani, S. H. (2021). Effects of perceived service quality, website quality, and reputation on purchase intention: The mediating and moderating roles of trust and perceived risk in online shopping. Cogent Business and Management, 8(1). https://doi.org/10.1080/23311975.2020.1869363.
  40. Ren, W., Zhang, T., & Li, M. (2012). The Empirical Research of Travelling E-Commerce Implementation Performance Measurement System in China’s Star Hotels, 407-415. https://doi.org/10.1007/978-3-642-25538-0_59.
  41. Reynolds, J. (2000). eCommerce: A critical review. International Journal of Retail & Distribution Management, 28(10), 417-444. https://doi.org/10.1108/09590550010349253.
  42. Rita, P., Oliveira, T., & Farisa, A. (2019). The impact of e-service quality and customer satisfaction on customer behavior in online shopping. Heliyon, 5(10), e02690. https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2019.e02690.
  43. Sekaran, U., & Bougi, R. (2010). Research Methods for Business: A skill building approach (5th ed.). Wiley India (Pvt) Ltd.
  44. Smith, R. E., & Swinyard, W. R. (1983). Attitude-Behavior Consistency: The Impact of Product Trial versus Advertising. Journal of Marketing Research, 20(3), 257. https://doi.org/10.2307/3151829.
  45. Sulaiman, Y., Yusr, M. M., & Ismail, K. A. (2017). The Influence of Marketing Mix and Perceived Risk Factors on Online Purchase Intentions. 4(9), 30-40.
  46. Wang, S. (2021). An inquiry into country image components and their effects on perceived destination image and travel intentions. Tourism Recreation Research, 46(3), 422-433. https://doi.org/10.1080/02508281.2020.1796341.
  47. Weir, C. S., Anderson, J. N., & Jack, M. A. (2006). On the role of metaphor and language in design of third party payments in eBanking: Usability and quality. International Journal of Human Computer Studies, 64(8), 770-784. https://doi.org/10.1016/j.ijhcs.2006.03.003.
  48. Ziaullah, M., Feng, Y., & Akhter, S. N. (2014). E-Loyalty: The influence of product quality and delivery services on e-trust and e-satisfaction in China. International Journal of Advancements in Research & Technology, 3(10), 20-31.


Online Purchasing Intention of Young People – An Empirical Study in Vietnam

Abstract:

This study aims to identify and evaluate the factors affecting the online purchasing intention of young people through the lens of individual characteristics and services provided by online sellers. Based on the literature review, the research hypotheses and model indicating the impact of those factors on online purchasing intention were developed. PLS-SEM analysis techniques through SmartPLS4 software were used to test the research hypotheses by surveying young people living and working in Hanoi. The research findings showed the critical role of the individual characteristics and services offered by online sellers in promoting the online buying intention of customers. From the results, some recommendations were suggested to the online sellers to accelerate the online purchasing intention of young people in the current period.

DOI: https://doi.org/10.63065/ajeb.vn.2023.207.82495

Liên hệ
  • Cơ quan chủ quản: Trường Đại học Ngân hàng Thành phố Hồ Chí Minh

    Cơ quan xuất bản: Tạp chí Kinh tế và Ngân hàng châu Á

  • Địa chỉ Tòa soạn: 36 Tôn Thất Đạm, Phường Nguyễn Thái Bình, Quận 1, TP.HCM, Việt Nam
  • Điện thoại: 028.38210238|Email: ajeb.vn@hub.edu.vn
  • Giấy phép trang thông tin điện tử: Số 201/GP-TTĐT do Cục Phát thanh, Truyền hình và Thông tin điện tử cấp ngày 11/11/2016
  • Giấy phép Hoạt động Tạp chí in: 388/GP-BTTTT ngày 02/11/2018 in tại Công ty TNHH Một Thành viên In Kinh tế
  • Tổng Biên tập: ..........................................................
Thể lệ tạp chí
Thống kê
  • 1.397 lượt truy cập
  • 27 trực tuyến
  • 205 Tạp chí đã được phát hành
  • 808 Bài viết được phát hành